Globális környezeti problémák

 A  szakköri foglalkozáson először az óra címét elemeztük ki egy mentimeter-es online kérdőív segítségével. Megbeszéltük, hogy mi az, hogy "globális" - ez még egy egyszerű kérdés. A "környezet" fogalma már egy kicsit több magyarázatot igényel, hiszen ezt a hétköznapi fogalmat az ökológusok kulcsfogalomként használják, az élőlényekre közvetlenül ható tényezőket értve alatta. Így további kérdésként adódott, hogyan lehet a környezeti probléma mégis globális?


Ennek a megválaszolására néhány videót tekintettünk meg, melyek a NASA honlapján szabadon elérhetők, az egyik az ausztárliai bozóttüzek és egyéb, tőlünk nagyon távoli események (sivatagi szelek, trópusi ciklonok stb.) egész Földön körbefutó hatásait, a légköri áramlásokat mutatta. A másik videón pedig a légköri széndioxid koncentráció válozását láthattuk néhány hónapos időtartam alatt: az északi félgömbön a téli időszakban a fűtés miatt nagyon magasra nő a széndioxid tartalom a levegőben és ez a légáramlásokkal kavarog az egész bolygó körül. Mindezek az áramlások így elérhetnek akár minket is, itt Ikladon. Láttunk már sivatagi homokot az autónkon kiüllepedni...

Ha már ökológusok, a következőkben általában a biológia tudományával foglalkozó szakemberekről beszéltünk, mivel foglalkozik a hidrobiológus, a rovarász, a biotechnológus, a molekuláris biológus, a biomatematikus, az etológus stb. Nagyon sokféle szakmát választhat, aki a biológia iránt érdeklődik.

Végül egy kicsit kötöttebb formában is foglalkoztunk azokkal a fontos kérdésekkel, amelyeket a cím fed:  globális hőmérséklet emelkedés, diverzitás-csökkenés, légszennyezés, talajproblémák, intenzív mezőgazdaság. Hogy a foglalkozás azért pozitív kicsengésű legyen, a fenntartható életmód, az ökológiai gazdálkodás és az egyéni döntések fontosságával zártuk a tematikus részt.

Ezen a képen például azt figyelhettük meg, hogy a nagyüzemi, nagytáblás mezőgazdasági művelés miatt hogyan lesz a táj egyre kevésbé változatos és hogyan tűnik elkülönböző állatfajok élettere.

Az interaktív bevezető után a diákok kisebb csoportokban plakátokat készítettek a globális problémákról és azok lehetséges megoldásairól. A gyerekek nagyon sok érdekes ok-okozati összefüggést fedeztek fel.

Itt készül a "negatív" plakát:



Itt pedig "pozitív" plakát készül:



Íme a pozitív és a negatív plakát. A gyerekek nagy odafigyeléssel szedték két részre és jelenítették meg az elhangzottakat. Egyéni vállalásokkal is készek apró lépéseket tenni a döntéseik megváltoztatása felé, pl., hogy kevesebb húst esznek, többet járnak gyalog vagy biciklivel, igyekeznek kevesebbet szemetelni, szelektíven gyűjteni a szemetet, saját kulacsot használni és így tovább.


 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések